.

3 April 2008

Salam perkenalan....

Terima kasih dengan kunjungan anda.

Buat sementara ini blog ATS ini masih dalam proses pembinaan awal dan mendapatkan web masternya, segala kekurangan dan tiada kekerapan update harian...mohon dimaafkan.

3 ulasan:

hj sahri kg kedah said...

Assala mualaikum. Izinkan saya menggunakan ruangan dalam laman web ini untuk sama sama berkongsi idea, pandangan, harapan dan impian demi perjuangan Parti Islam Semalaysia buat renungan semua insan Islam tanpa mengira parti apa yg disokong, pangkat apa yg disandang, jawatan apa yg dipegang dan kasta mana anda dipandang.

Minggu ini saya ingin berbicara tentang isu pemecatan dan membatal pemecatan Pengarah JAIPerak. Ia bukan dipandang dari sudut kuasa siapa melantik dan memecatnya , hak siapa terhadap jawatan itu tetapi nak tanya apa peranan Jabatan itu? Mengapa jawatan yg serupa itu di Selangor suatu ketika dulu pun ada masalah juga dengan isu isu serupa saperti menutup masjid dan surau, meruntuh surau, tak bagi ceramah , pilih bulu penceramah dsbnya .

Penjawat jawatan itu mestilah sebaik baiknya dari kalangan yg yg tidak bias, boleh bertoleransi , beretika dan dapat melakukan kerja dengan kesudahan yg tidak mengecewakan sebahagian rakyat jelata. Dan bukan bekerja untuk sesiapa!

Mereka sewajarnya bukan mewakili parti apa sekalipun . Mereka mesti mengepalai sebuah Jabatan secara profesional selaras dgn sifat seorang PTD yang berkhidmat untuk negara, dan bukan berkhidmat untuk siapa siapaatau parti mana ! Mereka juga tak wajar berkhimat kerana hendak apa apa !

Merujuk kepada jawatan Pengarah JAI Perak , sejak dulu, kini dan selamanya bekas bekas Pengarah ini akhirnya ada yg menjadi calon pilihanraya. Ada yg jadi ahli parlimen dan ada yg teringin tapi belum jadi. Maka jawatan ini menjanjikan "apa apa" kpd penyandangnya apatah lagi jika pandai "serba serbi", misalnya pandai baling batu sembunyi tangan !
Sebagai penjawat awam, pegawai kumpulan satu dilarang terlibat dalam politik. Walapun tidak aktif tetapi jika dilihat seakan akan aktif , maka adalah menjadi tanggong jawap ketuanya mengambil tindakan tatatertib tanpa pilih bulu. Tak kiralah dia bulu hijau atau bulu biru. Atau tak ada bulu! Dan lebih penting kena ada rasa malu .Malu kpd Allah dan malu kpd manusia .Kalau tak tahu malu orang kata muka tembok!

Untuk mengatasi masalah mana mana ketua jabatan yang mabuk kuasa,(kerana dia mungkin sedang berasmara dan pasangannya itu kini tidak lagi berada selama dengan nya ) jangan benarkan mana mana PTD memegang jawatan yang berkait hal ehwal agama. Bagilah pulak kat tok alim ka , kat tok lebai pondok ka. Depa pun ada BA, MA jugak .

Tugas Pengarah setakat nak arah orang buat kerja ja . Lain lain orang bawah yg buat. Kalau ada Pengarah pun tapi buat kacau daun ja lebih baik tak ada pengarah pun tak pa , masuk pun tak untung , keluar tak rugi.

Kalau BULAN dah jatuh ke riba maka pengarah tadi pandai pandailah bawa diri. JADIKANLAH DIRI MACAM PUNGGUK RINDUKAN BULAN , AGAR DIRI TAK JADI BUALAN ! Dan kalaulah jawatan itu sekadar hanya pinjam pinjaman dari PTD, itu senang saja jalan selesainya. Bukankah dunia ini pinjaman pinjaman, akhirat juga akan berkekalan ?Habis yg jadi isu besar ni kenapa? KAN ADA PEPATAH MELAYU BERBUNYI...PINGGAN TAK RETAK NASI TAK DINGIN,,,ORANG TAK HENDAK AKU PUN TAK INGIN. Dan janganlah lagi menjadi saperti melukut ditepi gantang!

Kami rakyat marhen tak kenyang dan tak senang untuk menelan cerita cerita dan isu remeh saperti ini! Kami sekarang ini tertekan dgn harga beras naik, harga minyak masak naik, harga ikan naik, harga sayur naik! harga tol naik, anak menganggor walaupun lulus U, ada Diploma anak yg tak diiktiraf oleh JPA walaupn belajar di IPTA , kena sembur water canon dll

Jadi jika anta dan ente semua tak kira apa bangsa dan agama, tak kira apa pangkat dan kuasa, please , please,please , buat LAKONAN cerita lain lah,kami meluat, kami lapar, kami dahaga, anak kami kering tekak dahaga susu, harga susu pun naik ,poket kami kureng! Anda semua lain le, makan sampai tak habis , makan kat hotel le, kat cafe hebat hebat le,terkaya la dan macam macam ya lagi (ya flus misalnya).Kami geng makan nasi bungkus jaa macam MB Perak dan Kelantan tu.

Kita tengok nasib dan mentaliti orang lain pulak no.Tadi saya tanya seorang peniaga kuih di Pasar tani Parit Buntar , kenapa harga tepong talamnya dijual 40 sen sepotong. Lantas dia kata ..harga barang mahal la niiii. Saya kata undilah parti yg adil yg boleh mele pas anda dari sengsara hidup ini. Dia marah dia kata adil adil tak main laa!

Kesian bila teringat pulak hal hal pengarah yg dipupuk dibelai tu kalau dibanding dgn pak lebai bertekayap putih jual kuih tadi . Tak ada siapa pun kesian kat dia. Berniaga kat pasar malam pun kena cukai!Dah la bahan buat kuih mahal. Dan cukai tu siapa pemungutnya, dia tak tanya ka parti mana dan persatuan apa penaja pasar malam tu!Tapi padan muka dia sebab nak cari parti yg tak ADIL.

Banding dgn dua cerita dongeng ni teringat filem antara dua darjat. Sampai bila nak mengarut wahai semua makhlok Allah yg gila dan tamak kuasa? Tak tumbuh tak melata tak sungguh orang tak kata!

Minggu depan ada cerita rahsia..baik punya .Pak Lurah gila ...wassalam

DRS. KHALIL IDHAM LIM said...

hj. sahri nampaknya membuka minda kita untuk berpandangan lebih matang dan jauh, terima kasih.

Akmal Karim said...

TAHNIAH kepada YB kerana mempunyai blog sendiri..
Saya baru first time tgk blog YB ni.
Sangat menarik..
Harap YB dapat menyampaikan hal-hal dan perkara2 sebenarnya yang berlaku pada kerajaan pakatan rakyat perak ni.

Post a Comment

PROGRAM ADUN UNTUK DISEMBER 2010 DI DUN TITI SERONG

under development -

PROGRAM ZIARAH DAN IMARAH MASJID DAN SURAU Selasa 5.45 pagi Subuh / Tazkirah Masjid Pt.Mat Alam 9.00 pagi Ipoh 7.10 mlm Maghrib / Tazkirah Surau Jalan Terusan 8.15 mlm Isyak / Tazkirah Surau Haji.Shamsuddin P.T.N Dalam
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger